Med tanke på miljøet…

Jeg har blitt oppfordret av Pinneguri til å si noe om hvor miljøvennlig jeg er. Uansett hva vi gjør er vi en del av et samfunn som nok ikke kan sies å være særlig miljøvennlig men vi får starte i det små, enhver av oss, og på sikt kan det kanskje hjelpe noe. Det er ikke sikkert det blir bedre av den grunn, men kanskje det  kan være med på å bremse utviklingen noe? Jeg tror det er viktig å spre gode holdninger til barn og lære de opp til en bevisst tankegang i forhold til dette. Får de med seg disse holdningene fra barndommen vil det være naturlig å fortsette som voksen, overføre til sine barn igjen osv.

3 miljøvennlige ting jeg gjør

  1. Som bil nr 2 har vi el-bil, en søt Think. Den har vi hatt i 2 1/2 år og vi har blitt riktig glad i den. Ja, egentlig burde vi vel ikke hatt bil i det hele tatt? I alle fall ikke to. Det hadde jo vært mer miljøvennlig hvis jeg kunne skrevet det. Men nå er det nå en gang slik at hverdagen skal fungere og gå opp den også. Det blir i alle fall til at det er el-bilen som får kjørt seg hit og dit på småturer. Den er mye enklere, kjappere og greiere enn den store stasjonsvognen. Dermed begrenser den bruken av dieselbilen mye i forhold til om vi kun hadde hatt den.
  2. Vi kildesortererer. Vi er best på å skille papir fra «resten». Noe ordning for organisk avfall finnes ikke i kommunen her og vi er litt late i forhold til å ta vare på glass og metall for å putte i spesialcontainere. Her vet jeg at vi har et forbedringspotensial. Men, jeg har et ønske om å få til kompostering her hjemme og håper å få til det i løpet av sommeren. Vi har en komposthaug, det har vel alle som har hage? Men det er stort sett hageavfall som går på denne. Når jeg kaster organisk avfall av f.eks frukt og grønnsaker kommer skjærene og spiser, hakker, drar det utover og lager et spetakkel uten like. Jeg hater skjærer! Det er alt for mange av dem her i utgangspunktet, usedvanlig mange, og jeg ønsker ikke å fore dem opp! Derimot ser jeg nytten dersom man kan få en ordentlig komposteringsfunksjon, varmkompost, med lokk. Da kan alt det organiske husholdningsavfallet gå i denne – uten fare for å tiltrekke seg rotter, mus, skjærer eller andre man ikke ønsker besøk av. Som belønning får man flott kompostjord – helt gratis – og slipper å ta turen til hageselskapene for å kjøpe dette i dyre dommer. Dessuten vil jo søppelmengden som søppelbilen tar med seg på søppelfyllingen reduseres. Her blir det vinn-vinn-situasjon i alle ledd. Jeg har ikke noe videre erfaring med slik kompostering – er det noen som har vil jeg gjerne høre fra deg!
  3. Vi er nokså bevisste når vi handler. Unngår engagnsgreier som kopper, tallerkener og bestikk. Vi bruker ikke våtservietter og begrenser bruken av tørkerull. Kluten gjør minst like god jobb! I tillegg handler det om å ikke kjøpe inn alt dill og dall som man egentlig ikke har bruk for eller som har kort levetid. Vi prøver å kjøpe kvalitetsvarer i stede for å kjøpe og kaste og kjøpe og kaste igjen. Her tror jeg vi har mye å hente, ved at flere får en bevisst holdning rundt dette. Jeg tror dette kan spare miljøet vel så mye – om ikke mer – enn f.eks kildesortering. Hva hjelper det å kildesortere hvis man stadig handler inn, bruker, ødelegger og kaster ting i ett kjør. Mitt råd er å tenke seg om en gang til før man går til innkjøp av noe – det kan spare både miljøet og deg selv for store beløp. Og nei, jeg mente ikke at du skulle la være å kildesortere av den grunn…

3 ikke fullt så miljøvennlige ting jeg gjør

  1. I huset vi bor i er det sentralfyr. Den drives av olje. Det er ikke noe å skryte av når vi snakker om miljø men det gir en deilig, lun komfort vinterstid. Vi planlegger å bytte den ut med en varmepumpe som kan drive den vannbårne varmen rundt i huset på sikt. Det er en investering og en relativ stor kostnad knyttet til dette så det blir nok litt fram i tid. Det er snakk om at det skal innføres en form for panteordninger på oljetanker/sentralfyranlegg til neste år for å få flere til å velge varmepumpe. Vi følger med!
  2. Vi pusser opp. Vi maler og maler, for det meste tre og panel. Jeg må ærlig innrømme at jeg foretrekker den tradisjonelle oljemalingen fremfor de miljøvennlige vanntynnede oljemalingene som har kommet på markedet de siste årene. Vel har de vanntynnede variantene store fordeler, de lukter mye mindre og tørker mye raskere. Men jeg synes ikke resultatet og overflaten blir så pen som ved bruk av vanlig oljemaling. Den flyter mye bedre utover og gir finere finish. Dessuten må jo overflaten bli mer slitesterk ved bruk av oljebaserte produkter? Jeg ser med andre ord ikke frem til den dagen da oljemalingen ikke lenger er tillatt i salg i Norge. Så vidt jeg vet er det alt forbudt i Sverige – her i landet var det snakk om avvikling i 2010/2011 tror jeg.
  3. Som nevnt over, vi kaster alt for mye glass og metall rett i restavfallet. Det henger igjen siden vi bodde i leilighet og rett og slett følte at vi ikke hadde plass til at ta vare på sånt. Nå ligger forholdene til rette for å innføre nye rutiner. Skjerpings…

Er du opptatt av miljø du også? Da synes jeg du skal ta oppfordringen og skrive et innlegg du også!

2 kommentar to “Med tanke på miljøet…”

  1. Eli A. Says:

    Tusen takk for at du ga meg oppskrifta på de sokkene, har leita etter den, men nå er alt i orden.Skal sette meg ned og legge opp til Grolua nå, så nå blir det fin lue til lillegutt. Ser ut til å være fin fassong på denne lua, sitter godt på hodet.

  2. Mari Says:

    Hei!
    Selvom du pusser opp og mener at dette ikke er så miljøvennlig, anbefaler jeg deg å sjekke ut http://www.junkbag.no neste gang. Du leier ut avfallsposer (og containere) og er svært miljøvennlige :)

Legg igjen en kommentar

