Den går helt rundt!

gammel kjole

Dette er en gammel kjole – antagelig strikket tidlig på 50-tallet til min mamma – den gang hun var baby. Mange, mange masker små og et veldig vidt skjørt som man ser at er helt rundt når man legger kjolen flatt. Jeg synes kjolen er søt, men dessverre har det blitt et par hull i den, antagelig fordi garnet begynner å bli gammelt og morkent. Jeg tar gjerne mot tips dersom noen har gode ideer til hvordan man kan reparer eller skjule skadene.

Nærbildet av hullet på armen:

kjole hull

4 kommentar to “Den går helt rundt!”

  1. Mette H. Says:

    Den er fin. Hvad med at sy en lille blomst over hullet ?

  2. dorthe schødt Says:

    Hejsa
    jeg ville også brodere med lidt blomster og måske perler, og så lade det vokser ud fra hullerne så det ikke ligner lapper.
    god fornøjelse. det er en fantastisk smuk kjole. måske du skal tælle den op så du får en opskrift til en ny model.

  3. LivM Says:

    Du fester en tråd i samme farge på vrangen, stikker inn i masken og bruker en heklekrok og lager en ny maske eller to, for så å feste tråden på vrangen igjen. Litt inviklet sagt, men du skjønte sikkert!! Flott kjole!

  4. grosblog Says:

    Takk for tips! Det er fint å kunne få noen råd og ideer fra andre.

    Jeg har også i grunnen tenkt på å brodere blomster for jeg tror det blir veldig vanskelig å «lappe» slik som LivM beskriver – uten at det blir nokså synlig. Garnet er gammelt og tynt og jeg tror det er vanskelig å få tak i noe som er likt nok. Men det må jo bli en del blomster i så fall – hullene er ikke så strategisk plassert. Det holder nok ikke å dekke bare dem med blomster – da vil de se nokså malplassert ut tror jeg. Foreløpig har jeg ingen super plan i hodet for hvordan jeg skal løse det så da får vel kjolen bli liggende litt inntil videre.

    Og Dorthe – det er jo i grunnen en god idé – å strikke en helt ny ved å telle opp den gamle, men det spørs om jeg gidder den jobben likevel…

Legg igjen en kommentar

