Å sette spor

avtrykkDet hender du blir lei,
fordi jeg er så liten.
Jeg setter merker alle steder
og gjør deg ganske sliten.
Men hver dag blir jeg større
ja, en dag blir jeg stor
og alle mine avtrykk
blir bare svake spor.
Her er mitt lille avtrykk
så kan du huske og forstå
hvor søte hender jeg hadde,
den gang de var små.

Et vers som sikkert mange har vært borti. Jeg liker det og jeg har et spesielt forhold til det. Eldstejenta vår kom hjem fra barnehagen med et håndavtrykk på papir ved siden av dette diktet da hun var 1 1/2 år. Pent innrammet og godt innpakket i papir – det måtte ikke åpnes før julaften! Hennes første barnehagekunst. Da fikk jeg tårer i øynene…

Her hjemme har vi laget vår egen variant – gipsavstøpning av hendene og føttene til våre håpefulle. Koselige minner å ha senere og veldig stas for barn å holde på med. Her kommer noen bilder trinn for trinn:

1. Avtrykket lages i trolldeig. Finn en passende form, f.eks en tom isboks. Trykk trolldeigen så jevnt du klarer ut i bunnen av formen og lag avtrykk med hånden eller foten i trolldeigen. Det er ikke alltid så lett å få en fint avtrykk av små barnehender eller -tær, men blir det mislykket kan man jo bare kna sammen trolldeigen og prøve en gang til.

avtrykk

2. Avtrykket i trolldeigen er klar. Dette er minstemanns variant. Her fikk vi plass til både en fot og en hånd på det samme bildet.

3. Lag en gipsblanding som helles opp i «trolldeigformen». Jeg tror det er en fordel å lage gipsblandingen nokså tykk. Da tørker den fortere og trolldeigen tar opp mindre vann og blir dermed mindre klissete å få fjernet etterpå. Pass på at det kommer gips oppi alle kriker og kroker slik at det ikke blir hull og mangler på gipsavstøpningen.

4. La gipsen stivne. Tid avhenger av gipsblandingen man bruker. Du kjenner på overflaten når gipsen er stiv nok til å tas ut av forma. Vær sikker på at det er stivnet tvers igjennom alt før du lirker gipsen ut av boksen. Fjern trolldeigen og vo-la-vo – du har en flott gipsavstøpning! Enkelte ganger har jeg opplevd at litt av trolldeigen sitter fast i gipsen. Forsøk i så fall å fjerne dette forsiktig og gni lett på gipsen, som enda er litt myk og formelig, med litt vann. Trolldeigen kan nå gjerne brukes til å lage figurer og alt man måtte ønske seg mens gipsavstøpningen får tørke mer.

5. La avstøpningen tørke ordentlig, gjerne over natta. Om du vil male, lakke eller beholde den naturell er en smakssak. Her bruker vi trolldeigmaling.

Og dyp konsentrasjon…

6. Lag på lag med maling og til slutt er kunstneren fornøyd:

Trolldeig  – jeg lager den slik:

1 del salt
1 del hvetemel
1 del potetmel (evt. hvetemel)
1 del vann
2 spiseskjeer olje

Potetmelet gjør deigen «finere» – oljen gjør den mer smidig og lett å forme.  Prøv deg litt frem – det er viktig å lage en deig med god kosistens. Er den for tørr smuldrer den lett og det blir vanskelig å trille ut figurer osv. Er den for bløt blir det bare kliss…

Trolldeigfigurer steks på svak varme – 80-100 grader. Bruk gjerne varmluft. Tid avhenger av figurens størrelse og tykkelse. De skal stekes til de er helt harde.

12 kommentar to “Å sette spor”

  1. LilleBlå Says:

    Ååå, det der ble aldri gjort med mine da de var små…
    Nå er størstemann en svær slamp på 26, nr to fyller 25 i mai og yngstefrøkna er 12…
    Blir ikke helt det samme med svære hender på veggen kanskje *fnis*
    Må mase på barnebarna istedet!
    Ha en fin helg!

  2. Bea Says:

    For en fin aktivitet, og så så flott resultat då! :)

  3. Fuglemamma Says:

    Kjempekoselig aktivitetsoppskrift. Må prøve å få gjennomført noe slikt før Fugleungen blir en stor slamp, slik LilleBlå beskriver;-)

  4. Malin Says:

    Takk for en flott ide, dette skal vi garantert gjøre!!!

  5. Kaja Says:

    Dette så kjempegøy ut. Jeg har to små som det hadde vært gøy å prøvd dette på! Greit å ha litt aktiviteter på lur!

  6. Cathrine Says:

    Så fint det ble da! En knall-ide`. Ønsker deg og dine en riktig fin uke.

  7. Frida Says:

    Åhhh sikken en fin idé at gøre på denne måde. Sidste gang jeg gjorde gips var der gips over hele køkkenen…puha og faktiskt fik jeg skræk efter den omgangen, men din metode ser slet ikke så dum ud….jeg takker :D

  8. Sylvia Says:

    Hei Gro! Nå var det lenge siden jeg var her……
    Så fine de gipsavstøpningene ble!! Nydelige små barne hender og føtter.
    Mine barn er nok for store til det men det er jo fine minner.

    Går det fremdeles bra med oppussingen hos dere?
    Håper du kommer innom igjen snart, da!

  9. homla Says:

    Heisann,
    det der skal jeg og prøve – det ble skikkelig fint!
    Utrolig bra gaver til bsteforeldre også….!

  10. Au Pair Says:

    hello everybody. my Norwegian is not good but it seems like a very nice web site. thanks

  11. ingiltere ogrenci vizesi Says:

    do you know any information about this in english?

  12. Heidi Says:

    Kjempefint. Har prøvd men opplever at avtrykket sprekker på baksiden. Bruker bare 80 grader. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Legg igjen en kommentar

