Herlig hullstrikk

Ja, og her er det mere fre Estland. Er dere lei? Håper ikke jeg kjeder dere… Dette er jo bare så flott! Håndstrikkede superlette sjal i nydelige mønstre. 80-90 gram per stykk. Tynne, tynne masker og masse jobb.

Dette tror jeg er et typisk hullmønster som har lange tradisjoner i Estland

Og en litt nærmere kikk på mønsteret. Det er små «bobler»/»knopper» over hullene:

Også et til:

Dette mønsteret så jeg også mange variasjoner over men slik jeg ser det så er ikke det så spesielt/særegent som det øverste. Men pent er det uansett.

Også en nærmere kikk på mønsteret:

Og her er ett i flerfarget grønn Evilla – litt tykkere garnkvalitet i dette enn i de florlette hvite. Som tilbehør strikket jeg denne luen som jeg har vist tidligere på bloggen.

Også en nærmere kikk på mønsteret – nesten likt som det ene hvite sjalet over:

Da jeg var i Tallinn forsøkte jeg å få tak i bøker – både i forhold til historie og tradisjoner når det gjaldt strikk, samt mønster. Men, jeg fant nesten ingen ting. Kanskje jeg var på feil steder og lette – det er jo godt mulig. Var i de største bokhandlene og tittet grundig. Men, i en litt avsidesliggende gate kom jeg tilfeldigvis forbi en bruktbokhandel hvor det lå en strikkebok i vinduet. Måtte selvfølgelig inn og kikke – og kom ut igjen med den boka og en til. I disse finnes det «ørten» varianter av hullstrikk som bl.a kan brukes til sjerf og sjal. Språket er riktignok estisk men jeg statser på at det skal være mulig å strikke/tyde ut i fra diagrammene. Ca. 300 mønstre i den ene boka og 200 i den andre. Mulig det er mange av de samme – hadde ikke tid til å finstudere det så nøye der og da og kjøpe derfor like godt begge to.

Og ja, langt nedi der. Riktig gjettet. Der ligger Sofie og koser seg i kulda – i den gode, varme lammeskinnsposen som jeg hadde da jeg var liten!

Stikkord: ,

Én kommentar to “Herlig hullstrikk”

  1. Lily of the Valley Shawl « Gros Says:

    […] ut! Og jeg fikk bekreftet at mine antagelser om at dette er et mønster typisk for Estland stemmer (se estlandsinnlegget). Dessuten tipset Elisabeth meg om at det samme mønsteret er i brukt i en del av Swallowtail […]