Jan


Fordelen med å vente på en baby som ser ut som den har tenkt til å bosette seg der inne og ikke finne veien ut med det første er at man rekker mye man ikke trodde man skulle rekke før den kom. Siden teppet ble ferdig før babyen så dagens lys (det hadde jeg ikke trodd at skulle skje) – måtte jeg jo ha et nytt prosjekt. «Alle» strikker Jan om dagen. Jeg hadde egentlig ikke planer om det, men fant likevel at det kunne være et passende prosjekt. Fint å kunne gi den vordende storesøster litt oppmerksomhet også.

Jeg var ute og kjøpte garn – alene. Svale. Jeg har hatt så lyst til å stikke noe av dette garnet, men så langt har det ikke blitt noe av. Synes fargespillet og kvaliteten i garnet er så fint. Valgte limegrønn og en rosafarge som går mot burgunger. Flotte sommerfarger. Fortalte så Mathilde at dette skulle bli til henne og viste bilder osv. Den vil ikke jeg ha, var kommentaren jeg fikk – sikkert fordi hun kunne tenkt seg mer rosa og i alle fall ikke noe grønt. Men, jeg fortsatte å strikke – det hender jo at små frøkner ombestemmer seg. Etter hvert kom hun fram til at hun kanskje kunne tenke seg den likevel – men bare dersom babyen fikk en maken (dersom det blir jente da…). Jo, det kan vi kanskje få til… Men jeg må i så fall krympe mønsteret en del dersom det skal passe til en nyfødt. Får se om jeg får til det dersom det blir aktuelt.

Det er mange som skriver at den er så enkel, grei og rask og strikke. Og det gikk jo mye radigere enn jeg trodde. Jeg brukte i overkant av ett nøste grønt og to nøster rosa. Etter at plagget har vært ferdig har hun ikke villet ha på seg noe annet. Hun skulle sove med den første natta og ha den på seg i barnehegen dagen etter. Og kkke snakk om at hun ville ha den av seg da kvelden kom igjen. Så – det må jo bety at den ble godkjent til slutt likevel ;)

Problemet nå er at jeg strikket tunikavarianten – men hun tror det er en kjole og nekter å ha på seg noe under. Dermed er den litt i korteste laget synes jeg. Vurdrer om jeg skal ta opp avslutningskanten nede og strikke den lenger slik at den fungerer bedre som en kjole. I tillegg ble den litt i trangeste laget i halsåpningen, men det er det ikke så mye å få gjort med nå. Det går akkurat – heldigvis!

2 kommentar to “Jan”

  1. Gammel kjenning for de fleste « Gros Says:

    […] Gammel kjenning for de fleste På pinnene nå har jeg bl.a en ny Jan, en god, “gammel” kjenning for de fleste fra i fjor. Den blir helt lik som den forrige, men nå strikker jeg den større. Mathilde insisterer på at den skal brukes som kjole og ikke tunika – og den var litt kort og snuppete som det i fjor og har ikke blitt mer passe over vinteren akkurat *glise*. Dermed får “tvillingjentene” like kjoler til sommeren. Planen var egentlig å strikke en nyfødt-variant til Sofie i fjor men nå får vi se om ikke hun kan bruke den gamle og storesøster få en ny i stede. Fjorårets Jan […]

  2. Jenter med lik Jan « Gros Says:

    […] er jentene, med lik Jan. Lillesøster kan allerede bruke den jeg strikket til storesøster i fjor. Ja, litt stor og romslig er den riktignok men den sitter greit likevel. I […]

Legg igjen en kommentar

