Bunadstrømpene – til mannsbunad fra Østerdalen

Ja, nå har jeg endelig fått tatt bilder av de ferdige bunadstrømpene. Med tynt garn og pinne nr 2 har det tatt nokså lang tid. For moroskyld skyld begynte jeg å regne litt på det…

Strømpene er 57 cm lange før helkappen starter. Det vil si at de rekker til godt over kneet til en voksen mann og innebærer 274 omganger strikket på pinne # 2. Antall masker pr runde har variert fra 120 til 80 nede ved ankelen. Det tilsvarer rundt 30.000 masker + hæl og fot striket over 78 masker og x antall omanger. Det finnes mange produkter som innholder langt flere masker enn dette, men det er et bra antall for et par strømper i alle fall!

Hælen har jeg strikket forsterket: På retten – annenhver maske løs av som om den skulle strikkes vrangt men med tråden bak masken, på vrangen – annenhver maske løs av som om den skulle strikkes vrangt. «Løse» masker plasseres over de strikkede slik at du får «løs» og strikket maske over hverandre annenhver gang.

Hælkappen er strikket med trippelt garn, Røros Lammeull som er basisen i hele strømpen samt spelsau-garn/prydvevgarn fra Husfliden og råsilke fra Nøstebarn som forsterkning. Dermed håper jeg hælen holder en stund før den må stoppes. I foten forøvrig har jeg strikket med Røros Lammeull samt råsilke. I mønsteret står det at man kun skal bruke lammeullgarnet, men jeg var skeptisk til å kun bruke det da jag har vanskelig for å tro at dette ikke vil holde særlig lenge før det slites hull. Sammen med sliken håper jeg det skal holde litt lenger. Foten ble selvsagt litt tykkere enn den skulle vært, men silkegarnet er nokså tynt så det fyller ikke ut så mye. Det ble fint plass i bunadskoene til samboeren og dermed satser vi på at dette blir bra.

Jeg har også sagt ja til å strikke den tilhørende topplua. Det går sikkert fort tenkte jeg. Så kom han hjem med garn og oppskrift. Det viser seg at luen strikkes dobbelt – altså både en innerlue og en ytterlue. Ytterluen skal være stor/lang slik at den henger ned på den ene siden av hodet og strikkes med like tynt garn som stømpene, mens innerluen strikkes med tykkere garn og trenger ikke være større enn en vanlig lue. Dermed er det omtrent dobbelt så mye jobb som det så ut som. Men, jeg gleder meg til å starte likevel. Kanten på lua skal strikkes i løkkestrikk. Det har jeg ikke helt satt meg inn i hvordan funker ennå, men blir spennende. Jeg kommer nok ikke til å starte med lua riktig ennå, det holder at den er ferdig til 17. mai og det er jo lenge til ennå… 

Klikk på bildene for å se større versjoner!

     

Én kommentar to “Bunadstrømpene – til mannsbunad fra Østerdalen”

  1. Mine prosjekter i hverdagen « Gros Says:

    […] holdt på med å strikke det til sin sønn. Hun fikk treff på min blogg, jeg har jo også strikket bunadstrømper, og vips – der åpnet det seg en helt ny verden som hun ikke kjente til at fantes! Jeg setter stor […]

Legg igjen en kommentar

