Mohair lux

Det er visst en stund siden jeg var innom en norsk garnbutikk. Men nå har jeg vært og da ble fristelsen for stor, jeg måtte prøve det nye garnet Mohair Lux fra Idena. Flerfarget mohairgarn som glir over i ulike sjatteringer. Jeg har strikket skjerf. Ett nøste er nok til et langt, luftig skjerf og det går fort på tykke pinner. Blir flotte presanger dette her og siden det er et lite rush av bursdager i august her er allerede begge gitt bort. 

Se her:

 nærbilde mohair skjerf  mohair skjerf  mohair skjerf rødt

Er godt  fornøyd med mønsteret som kom fram da jeg strikket – og det er veldig enkelt. Det består kun av en pinne:

Legg opp 26 masker eller ønsket antall (må være partall) på pinne # 9

1 løs av * 2 vr sammen, 1 kast * 1 vr

Gjenta mellom * til det kun står en maske igjen på pinnen
Strikk til ønsket lengde eller så langt nøstet rekker. Fell av.

Hva er egentlig mohair?

Jeg kom forresten til å tenke på hva mohair egentlig er. Ble litt usikker mens jeg satt og strikket med dette garnet. har egentlig aldri strikket med mohairgarn før. Måtte undersøke. Sikkert intet nytt for de fleste, men det er altså laget av geit. Vet ikke om man kaller det når et kommer fra geit , jeg. Ull, hår, pels?

leftOmslagsjakke

Jeg falt for en omslagsjakke i mønsterheftet til Mohair Lux. Den skal jeg strikke til Mathilde etter hvert, må bare gjøre ferdig litt av det andre jeg holder på med først. For tiden går det mest i bunadsokker, selv om de har måtte hvile litt til fordel for skjerfene. Også er det Eris. Gleder meg til å komme ordentlig i gang med denne. Har strikket prøve lapp og så vidt startet på den ene kraven.

Legg igjen en kommentar

