Bunadstrømper

Ja, nå har jeg startet å strikke bunadstrømper til samboeren, til Østerdalsbunaden. Jeg kunne ønske at det var litt mer mønster på de enn det det skal være, men det får jeg jo ikke gjort noe med.  Må jo lage de slik de skal være. Mønsteret er kombinasjon av rette og vrange masker, mao ikke noe stort hokus pokus. Utover det er det glattstrikk. Jeg samstrikker de to strømpene, dvs strikker vekselvis på den høyre og den venstre slik at jeg unngår det velkjente problemet med å få nummer to ferdig. Det går alltid mye tregere med den andre sokken, votten, ermen eller hva det måtte være. Er mye mindre motivert da, alt er mest spennende første gangen… Derfor tror jeg det er mye lurere å strikke parallelt.

Jeg regner med at dette kan bli en liten tålmodighetsprøve. Strikker med tynt ullgarn og pinne # 2. 120 masker på omgangen øverst og 54 cm før man skal starte på hælen… Nå er begge strømpene ca 25 cm, så jeg har jo kommet et stykke på vei. Det går en mønsterbord midt bak hele veien ned og nå har jeg akkurat startet på mønsteret som skal være på hver side av leggen.

opalsokker Før jeg startet på bunadstrømpene «varmet» jeg opp med et par raggsokker. Jeg strikket med Opalgarn, 6-trådet, som jeg kjøpte i Ho i Danmark i sommer. Har aldri strikket med Opal før, men det fikk jeg lyst til å gjøre mer. Det garnet var herlig! Og du verden så drøyt det var. Strikket et par strømper med nokså lang varngbord i str 39/40 og enda er det masse garn igjen på nøstet. 

Fargekombinasjonen jeg brukte heter Brasil (#1125). Jeg fikk i grunnen veldig lyst til å strikke en ullbukse til Mathilde med sånt 6-tråders Opalgarn. Tror det hadde blitt stilig. Vi får se hva det blir til. Da må jeg i så fall gå til innkjøp av mer garn…

Én kommentar to “Bunadstrømper”

  1. virtuella Says:

    Denne butikken var kul! Antar det er den samme jeg har vært inne i, med steiner på golvet.
    Skal innom en gang til, skal spørre om jeg får lov til å ta bilder.

Legg igjen en kommentar

