Mer Daisy og Elpseth

daisyNytt bilde av Daisy siden det kan være litt vanskelig å se mønsteret på de forrige bildene jeg la ut dersom skjermen din er litt «mørk». Håper blomstene kommer bedre fram nå.

heklet lueEllers er jeg er ferdig med begge ermene på Elpseth og godt i gang med det andre forstykket. Jeg strikket en prøvelapp med det riktige mønsteret før jeg satte i gang. Jeg synes faktisk mønsteret «mitt» er vel så pent – dermed kommer jeg ikke til å rekke opp. Men, jeg har støtt på et uforutsett problem. I og med at mitt mønster strikkes litt annerledes enn orginalen er det jo nødvendigvis ikke riktig å plassere mønsteret på første rad nøyatig slik diagrammet viser for at det skal bli riktig videre oppover. Jeg ser nå at det blir litt feil på kantene som skal ligge mot midtåpningen på høyre og venstre forstykke. På venstre forstykke går mønsteret nesten helt ut til kanten, mens på høyre slutter det mye lenger inn (altså – det er flere masker glattstrikk langs høyre kant enn venstre kant). Tror jeg må rekke opp litt og prøve å få det litt mer likt for slik det er nå blir det ikke pent. Jeg skal se litt nøyere på det og håper jeg ikke må rekke opp alt…

Siden vi fortsatt venter på sol og sommer kan jeg også vise fram denne sommerlua i mens – heklet delvis etter mønster og delvis etter fri fantasi. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om resultatet. Det er kanskje ikke så lett å få inntrykk av den ut fra bildet. Fotomodellen er ikke alltid så samarbeidsvillig… Jeg synes det blir noe rart i overgangen mellom topplokket og kanten som går ned mot ørene.

Legg igjen en kommentar

