Snorgaffel

snorgaffelVi har vært på Folkemuseet på Bygdøy. Der var det mye spennende å se, både for liten og stor. Samboeren har pratet lenge om at han hadde lyst på en tur dit, og endelig kom vi oss av gårde. Mathilde var mest opptatt av alle dyrene, særlig hestene. Pappa synes det var spennende å se på alle husene. Det synes jeg også, men det som var vel så spennede var en tur innom museumshåndverkerne. Der var det plagg, prøvelapper og beskrivelser av fremgangsmåter for mange gamle håndarbeidstekntikker. I tillegg kunne man handle både garn, mønster og utstyr. Jeg fant et par bambuspinner, str 2. Det var midt i blinken siden jeg holder på med disse bunadstrømpene på slike supertynne pinner. Jeg var ikke klar over at det fantes så tynne bambuspinner – har aldri sett det før. På Husfliden hvor jeg kjøpte garn og mønster til strømpene sa de at det ikke fantes… Juhu, bambuspinner gjør sokkestrikking til en lek! I tillegg kjøpte jeg en snorgaffel. Den har jeg alt testet ut. Det blir lange fine snorer av dette. I prinsippet blir det vel samme som å strikke rundt med to masker, men det er jo ikke så lett da – ikke å få stramt og fint i alle fall. Lettere med denne gaffelen vil jeg tro. Det går faktisk ganske radig unna når man bare har skjønt prinsippet.

Mer info om snorgaffel og hvordan

Legg igjen en kommentar

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

